چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴

/تغذیه ورزشی/

تخم مرغ یا دیگر ماکیان؟

تخم مرغ

توصیه کارشناس: تخم مرغ را در برنامه غذایی روزانه خانواده خود بیاوریم.

فایل تکمیلی را دانلود کنید

.

در علم تغذیه، مواد غذایی در قالب گروه های غذایی معرفی شده اند و هر کشور دارای هرم راهنمای غذایی متناسب با فرهنگ غذایی خود می باشد. نامبرده شده های هر گروه غذایی دارای ویژگی هایی به نسبت همسان تغذیه ای هستند. در بین همه مواد غذایی که ما قادر به لحاظ نمودن برتری یکی بر دیگری نیستیم، اما با این حال باید اعتراف نمود که تخم مرغ، یک ماده خوراکی متمایز و متفاوت است. تخم مرغ و یا تخم ماکیان دیگر، دارای بالاترین نمره ارزش بیولوژیکی پروتئینی (NPU) بوده، بطوری که مبنای سنجش کیفیت پروتئین دیگر مواد غذایی است.

مهمترین ویژگی قابل توجه تخم مرغ محتوای پروتئین آن است که از نوع حیوانی با قابلیت هضم و جذب بالا می باشد. همچنین، وجود ویتامین ب 12 ، ویتامین های محلول در چربی "د D، "آ A و یی E"، چربی های غیراشباع، امگا 3، کولین (سلامت غشای سلولی و انتقال پیام های عصبی)، سلنیوم، لسیتین و ... از دیگر موارد قابل اشاره برای تخم مرغ می باشد. اگرچه تخم مرغ حاوی آهن می باشد، اما آهن موجود در تخم مرغ دارای ضریب جذب پایین بوده و منبع خوب غذایی آن به شمار نمی رود.

هر تخم مرغ متوسط (معادل 1 واحد غذایی هرم راهنمای غذایی)، دارای وزنی حدود 55 تا 60 گرم است. هر واحد تخم مرغ تامین کننده 75 کالری انرژی، 5 گرم چربی و تا 7 گرم پروتئین است. اگرچه زرده تخم مرغ یک ماده غذایی ارزشمند است، اما می توان با حذف آن، کالری دریافتی را تا 80% کاهش و دریافت مواد مغذی را هدفمند کرد. استفاده از تخم مرغ به عنوان یک میان وعده مناسب و یا وعده اصلی غذایی در کنار سبزیجات تازه در رژیم های غذایی، به ویژه در کودکان، سالمندان و نیز ورزشکاران الگوی تغذیه ایی قابل قبول و سالم است. ایجاد احساس سیری مناسب، از دیگر ویژگی های این ماده غذایی طلایی است.

نگارش: فرید اردیخانی، مسوول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.